Recenziu pripravila: VelkyTucnySlon

Technická špecifikácia serveru:

Parameter Hodnota
Poskytovateľ hostingu / VPS N / A
CPU N / A
Vyčlenená RAM N / A

Prvý dojem

Český Pařan vás privíta prehľadným spawnom, na ktorom nájdete potrebné informácie pre váš ďaší krok. Spawn je stredobodom 4 svetových strán, z ktorých každá vám ponúka iné herné možnosti (Sever – Shop, Vip; Jih – Informace, Banka, Residence;  Východ – Admin House, Nádraží, Trh; Západ – Města, Questy, Residence). Server je orientovaný na survival, pričom hráčom ponúka oživenie v podobe questov, cenností ukrytých na spawne alebo netradičných časopriestorových trhlín, v ktorých môžu nájsť poklady.

Pre hráčov sa má každý piatok o 19.00 h organizovať event, avšak, ako sme sa dozvedeli od moderátorov, všetky akcie závisia od počtu zúčastnených, čo v danom kontexte vyznieva veľmi zmätočne. Ako sme ďalej zistili, server nemá oddelený ťažobný svet od hlavného, čo sa negatívnym spôsobom odráža aj na celkovom vzhľade sveta. Kdekoľvek sa teda usídlite, môžete začať „dolovať“. K samostatným svetom patrí okrem Publicu iba World of Chaos, Nether a The End.

Komunita

Server sme navštívili niekoľkokrát. Na prvý prieskum sme si vybrali sobotu večer, kedy sme predpokladali, že to na serveri bude žiť. Opak bol však pravdou. Počas našej návštevy bolo na serveri prítomných 5 až 7 hráčov. Trochu nás prekvapilo, že nikto z nich neodpovedal na pozdrav ani na naše otázky a hráči rovnako nemali chuť komunikovať ani medzi sebou. Až keď prišiel po 2 hodinách moderátor, mali sme sa s kým porozprávať. To sa nám pozdravili už aj dvaja hráči.

Admin Team

Traja Moderátori, jeden Helper a Admin – to je zloženie súčasného a-teamu serveru. Kým na admina ani helpera sme šťastie nemali, môžeme zhodnotiť aspoň správanie modov. Na ich adresu nemôžeme povedať žiadne negatívum. Boli k nám priateľskí, milo sa prihovorili a ochotne zodpovedali všetky zvedavé otázky.

Pri návšteve sme zažili aj v praxi riešenie konflitktu. V neskôr pokojnej komunite sa začali ostro osočovať dvaja hráči, pričom nevynechali ani vulgarizmy. Napriek hrubým nadávkam v chate moderátor sprvu celému sporu nevenoval pozornosť. Až po uplynutí istej doby zakročil a upozornil provokatéra. Po chvíľke sa ukázalo, že upozornenie bolo márne, preto dostal vinník oprávnene ban. Okrem tohto prípadu sme na serveri nezaznamenali väčšie nezhody. Chceli by sme  však podotknúť, že moderátori na serveri by sa mohli zamerať viac na kontrolu chatu a na toxických hráčov medzi slušnými. Nie vždy je dobré čakať, kým sa situácia vyhrotí.

Stavby a ekonomika

Za zmienku stoja mestá a dediny (vesnice) vybudované v rôznych štýloch, ktorých majiteľmi sú hráči. Ich aktuálny zoznam sa zobrazí po zadaní príkazu /warp list. Mesto si môže založiť prakticky každý, ak splní podmienky počtu obyvateľov a postavených budov. Server pôsobí z hľadiska stavieb upravene, neprekáža ani miešanie štýlov. Dokonca aj jednoduché „vesnice“ dodávajú serveru osobitý ráz.

Ekonomika na serveri má dve podoby – doláre (herná mena) a kredity (zakúpené hráčske výhody). Milým bonusom finančného systému je, že po prihlásení sa na server dostane každý nový hráč základ 50 $. Tie mu pribudnú v peňaženke. Hráči si svoje postupne zarobené doláre môžu vložiť do banky, ktorá garantuje, že o peniaze neprídu.

Výkon serveru

Server má 20 slotov, z ktorých bola pri našich návštevách obsadená štvrtina až polovica. Počas testovania serveru sme nenarazili na nič, čo by ovplyvnilo kvalitu hry – žiadny neplánovaný reštart či lagy.

Podľa aktuálnych informácií reklama serveru spočíva iba v hlasovaní na stránke Czech-Craft.eu. Odmenou za hlas pre hráčov je 10 steakov a 3 bonusové kredity. V zozname iných stránok s rebríčkom serverov sa Českej Pařan nenachádza. Youtubera alebo Twitchera server neuvádza. Na samotnom Youtube je ale zverejnených niekoľko videí, ktoré stručne prezentujú server. Najnovšie pochádza z roku 2017.

Webstránka

Webstránka Pařanu upúta príjemným vzhľadom, Facebook serveru akciami pre hráčov. Za trochu nešťastné riešenie považujeme umiestnenie odkazu na IP serveru pod odkaz Minecraft Public. Myslíme si, že viditeľný odkaz priamo na hlavnej stránke by uľahčil najmä nováčikom prístup k  podstatnej informácii, akou adresa serveu rozhodne je. Zaujímavou časťou stránky je odkaz na Public wiki, v ktorej nájdete podrobné informácie o admin teame, ekonomike, questoch či komunikačných kanáloch. Začiatočníkom spolu s informáciami na spawne v mnohom uľahčí hru práve wikipedia.

Pay2Win vs. Free2Play

Ďalšia možnosť, ktorú hráči majú, je zakúpiť si kredity v tzv. Kreditshope. Za jednu SMS alebo podporu serveru cez iné platobné metódy (PayPal, bankový prevod, PaySafeCard,SuperCash – platí len pre ČR) získa hráč určitý počet kreditov, ktoré v hre zodpovedajú rozličným výhodám – VIP, Spawnery, Herné peniaze, Balíčky.

Okrem toho si prostredníctvom KreditShopu môže hráč zaplatiť farebné písmo na 1 deň, štatút normálneho hráča, rezidenciu naviac alebo unban. Posledná spomenutá výhoda má podľa nás aj svoju tienistú stránku. Hráči, ktorým je udelený unban, v drvivej väčšine prípadov znepríjemňujú hru ostatným spoluhráčom. Tým, že dostanú výhodu v podobe zakúpenia si unbanu, akoby dostali od serveru súhlas naďalej pokračovať vo svojom neprimeranom správaní, čím môžu odradiť od hry práve slušných hráčov, ktorí si prišli na server oddýchnuť a spríjemniť si voľné chvíle obľúbenou hrou.

Záver

Herný zážitok na serveri nám na začiatku narušil rozpačitý pocit z tichej komunity. Po našom monológu v chate vylepšili dojem ochotní moderátori s dávkou trpezlivosti. Neveľký admin team má taktiež snahu pripravovať pre hráčov eventy, ktoré sa v prípade záujmu konajú každý piatok o 19.00 h. Na serveri napriek tomu cítiť nedostatok hráčov, čo je škoda, pretože určite nie je prvolánový. Server je podľa nás hráčmi málo docenený. Aby server neupadol, mal dbať viac na reklamu a zvýšiť ostražitosť pri toxických hráčoch, ktorí ho môžu stiahnuť dolu.

Súhrnné hodnotenie:

+  ochotný admin team
+ pekné stavby a rozmanitosť štýlov